You are currently viewing Wyposażenie sklepu – 4 największe błędy

Wyposażenie sklepu – 4 największe błędy

Wyposażenie sklepu bez wątpienia wpływa na wrażenia Klienta. Rozwiązania zastosowane w sklepie stacjonarnym przyczyniają się do stopnia zadowolenia z zakupów. Na tej podstawie Klienci często decydują czy wrócą do sklepu, czy też nie. Przedstawiamy cztery błędy, których powinniśmy unikać przy wyposażeniu sklepu.

Uniwersalne zasady wyposażenia sklepów

Niektóre zasady projektowania sklepów są wspólne dla różnych branż. Niezależnie od tego, czy planujemy wyposażenie sklepu odzieżowego, czy też spożywczego. To na przykład spójność w kolorystyce, wybór mebli, które zapewniają najlepszą ekspozycję czy podział towarów na grupy.

Zasady visual merchandisingu pomagają w tworzeniu lepszej ekspozycji. Stosując się do nich, osiągniemy lepsze wyniki sprzedażowe. Wśród nich jest na przykład zasada cross-merchandisingu, czyli prezentowanie uzupełniających się produktów. Czy zasada prawej strony, czyli częstszego sięgania po produkty znajdujące się na prawo.

Lista błędów w ekspozycji, których unikać

W aranżacji przestrzeni sklepu zdarzają się oczywiście błędy. Warto zatem co jakiś czas przyjrzeć się ekspozycji świeżym okiem. Przyjrzyjmy się niektórym z błędów, aby móc na bieżąco je eliminować.

1. Niewłaściwa ilość wyeksponowanego asortymentu.

Półki, które niemal uginają się od ciężaru produktów, są równie źle widziane, jak te puste. Niekorzystnie wygląda też chaotyczna ekspozycja, z produktami ułożonymi niedbale i przypadkowo.

Ważne jest zatem regularne uzupełnianie półek. W przypadku produktów spożywczych oraz kosmetycznych stosujemy wypychacz towaru. To automatyczny podajnik produktów. Po wyjęciu produktu przez Klienta następny produkt wysuwa się na pierwsze miejsce. Dzięki temu półki zawsze wyglądają estetycznie.

2. Mało intuicyjna ścieżka Klienta.

W każdym sklepie niezbędne jest zaprojektowanie logicznej i sprzyjającej zakupom ścieżki Klienta. Ułatwia ona Klientom poruszanie się po sklepie. Co jest skutkiem nieprzemyślanej ścieżki zakupowej? Zatłoczenie i chaos, co w rezultacie powoduje dyskomfort u kupujących.

W stworzeniu strefy wejścia-wyjścia pomogą nam bramki i młynki wejściowe. Z kolei słupki odgradzające z taśmą lub liną umożliwią oddzielenie danej strefy.

Aby Klient sprawnie odnalazł szukane produkty, w sklepach wielkopowierzchniowych stosujemy oznaczenia alejek. Dzięki temu Klienci nie tracą czasu i energii na bezcelowe krążenie po sklepie.

Kolejnym krokiem będzie wydzielenie strefy kasy. Klienci nie powinni zastanawiać się, w którym miejscu ustawić się w kolejce. W strefie kasy warto też zadbać o ekspozycję produktów impulsowych. Są to drobne artykuły, na przykład słodycze, które zwiększają ostateczną wartość paragonu. Wydzielmy również miejsce na odkładanie koszyków. Wystarczy, że w wybranym miejscu ułożymy stoliki na kosze sklepowe.

3. Zakup mebli używanych.

Choć używane meble do sklepu mogą wydawać się kuszącą opcją, warto zastanowić się dwa razy. Ich zaletą jest oczywiście atrakcyjna cena. Kupując meble z drugiej ręki, możemy sporo zaoszczędzić. Do minusów tego rozwiązania należy bez wątpienia jakość mebli. Jeśli meble sklepowe były używane przez dłuższy czas, z pewnością pojawiły się na nich zarysowania i plamy. Zauważą to nasi Klienci, co przekłada się na gorsze postrzeganie sklepu.

4. Ostre, męczące wzrok światło.

Jaskrawe oświetlenie w sklepie to czynnik, który drażni i męczy. Zwłaszcza osoby, które odwiedziły nasz sklep po wielogodzinnej pracy. Słabej jakości oświetlenie jarzeniowe może powodować nawet bóle głowy. Równie irytujące jest migające światło.

Dlatego też w sklepach stosujemy zwykle oświetlenie LED, na przykład w formie paneli. W poszczególnych strefach sklepu możemy stosować światło o różnej barwie. Stosując oświetlenie punktowe, kierujemy uwagę na wybrane strefy ekspozycji. W przypadku sklepów spożywczych będzie to na przykład lada z wędlinami. Warto pamiętać również o szczególnym doświetleniu witryny sklepowej.

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz